Громадянське виховання на уроках математики
Патріотизм - основа духовного становлення громадянина. серцевина людини, основа її активної позиції.
В.О. Сухомлинський
Патріотичне виховання молоді сьогодні є одним із найголовніших пріоритетів гуманітарної політики в Україні, важливою складовою національної безпеки. Патріотизм - це не лише емоції, - це категорія цілком економічна.
Розв"язування задач економічного та екологічного змісту активізує пізнавальний інтерес учнів, дає додаткову інформацію щодо поєднання навчання з практикою сучасного господарювання, підвищує обізнаність учнів із практичними аспектами застосування математики.
Приклади задач економічного та екологічного змісту.
МАТЕМАТИКА
5 - Й КЛАС
Тема. Натуральні числа
Задача 1. У класі 10 лампочок по 100 Вт кожна. Якщо вони горітимуть марно 1 годину, то буде втрачено 1 кВт/год електроенергії. У нашому районі понад 400 класів. Чому дорівнюють втрати електроенергії в межах району?
Задача 2. Якщо учень нашої школи збереже за чверть 1 зошит, країна збереже від вирубування 45 га лісу. Яка площа лісу буде збережена, якщо кожен учень за рік збереже 6 зошитів? Ушколі навчається 100 учнів.
Задача 3. Вторинна переробка 1 т паперу зберігає близько 30 000 л води і 6 т деревини. Підрахуйте, скільки збережеться води і деревини, якщо ви здасте 40 кг макулатури?
Задача 4. На побутові потреби в середньому за добу витрачається 250 л води. Обчисліть, скільки витрачатиметься води за місяць, рік?
Задача 5. Запаси нафти в Україні - 125 млн т. Розрахуйте, на скільки років вистачить цих ресурсів за умови, що їх щорічний видобуток становить 5 млн т?
Задача 6. Один гектар полезахисної смуги шириною 10 м захищає поле площею 25 - 30 га та на кожному гектарі сприяє збільшенню врожаю на 3 - 4 ц. На скільки центнерів збільшиться врожай на всій захищеній площі?
Тема. Десяткові дроби
Задача 1. Обчисліть, скільки енергії витрачено під час написвння контрольної роботи, враховуючи такі дані: під час писання на 1 кг ваги людина витрачає 6.3 кДж на 1 год.
Задача 2. За 1 хв двигун вантажного автомобіля ЗІЛ - 130 у холостому режимі спалює 25 г пального. Скільки він витратить пального, якщо працюватиме в холостому режимі 0,5 год; 1,5 год ?
Задача 3. Цівка води товщиною в сірник дає за добу втрати 480 л. Скільки води буде втрачено, якщо 100 людей погано закрутять крани? Скільком жителям вистачить цієї води на добу, якщо використання води для однієї людини становить мінімум 6 л ?
Задача 4. На виготовлення 800 зошитів потрібно 68,8 кг паперу. Скільки паперу потрібно на виготовлення 1200 зошитів?
Задача 5. 100 м куб повітря містить 21 м куб кисню. Визначте об'єм кисню у класній кімнаті довжиною 8 м, шириною 6 м, висотою 3,5 м.
Ранок проводиться як змагання винахідливих і веселих математиків із двох команд 6-го та 7-го класів. Підготовка до ранку починається за тиждень до його проведення: класи випускають математичні газети, придумують назву команди та її девіз, по 4 – 5 гумористичних запитань команді-супернику, приказки та прислів’я з числами. Для проведення ранку потрібні 2 переносні дошки, по 1 парі одноцифрових чисел, магнітофон із записами сучасної розважальної музики, мікрофони і таблички з оцінками для журі.
Замість вступу (читають ведучі):
Інколи таке буває: у домашнім завданні
Над числом сидиш, гадаєш: чи поділиться, чи ні.
Та подільності ознаки розкривають нам секрет:
В деяких випадках можна все це знати наперед.
Тож коли в числі п’ятірка, а чи нуль в кінці стоїть,
То на п’ять число це точно можеш, друже, поділить.
Якщо ж буде інша цифра, то тоді і не гадай:
Це число на п’ять ніколи не поділиться і край.
На два хочеш поділити? Треба, щоб в кінці було
Два, чотири, шість чи вісім, а хоч нуль – й діли число.
Як на десять поділити припече тобі украй,
То ти довго не барися – у кінець знов заглядай.
Коли нуль там замаячить, то вважай, що повезло –
Без остачі те на десять враз поділиться число.
Ти ділить на 9 хочеш? Та в кінець ти не дивись,
Тут нічого не підкаже крайня цифра, як колись.
Тут підхід потрібен інший: суму цифр треба знайти,
Як поділиться на дев’ять, то й число поділиш ти.
Як на три ділить – теж треба цифри всі в числі додать:
Сума ділиться на трійку – частку можна відшукать.
Є ознаки й інші, друже, якщо їх ти хочеш знать,
Треба книжку додаткову неодмінно прочитать.
Ведучі оголошують тему математичного ранку, представляють команди учасників (по 8 учнів із кожного класу), журі, гостей, запрошених на вечір. Також ведучі оголошують назви конкурсів, їх умову і максимальну оцінку за кожен конкурс.
Конкурс 1. Привітання команд.
Команди називають або показують свою назву, свій девіз, а також розкривають власний зв'язок із математикою. Тривалість привітання до трьох хвилин. Максимальна кількість балів – 4.
Конкурс 2. Розминка.
Кожна команда готує суперникам по 4-5 веселих, з гумором запитань (не обов’язково пов’язаних із темою вечора, але пов’язаних із математикою) і представляє власні відповіді на них. Тривалість розминки до 10 хвилин. Максимальна кількість: по одному балу за правильну відповідь.
Завдання першої команди.
1.В коробці 25 кокосових горіхів. Мавпа витягла всі горіхи, крім 17. Скільки горіхів залишилося? ( залишилося 17 горіхів.)
2.Один хлопчик жив на восьмому поверсі. Кожного ранку він заходив до ліфта, нажимав кнопку першого поверху, спускався і йшов до школи. Коли він повертався додому, то заходив до кабінки ліфта, доїжджав до сьомого поверху, виходив і піднімався на восьмий поверх пішки. Чому? (Він був маленького зросту і не діставав до кнопки 8-го поверху.)
3. Яке слово із 11 букв всі пишуть неправильно? ( слово «неправильно».)
4.Чи може дощ йти два дні підряд? (ні, бо між ними є ніч.)
5.Коли лелека стоїть на одній нозі? (коли піднімає другу.)
6. Хто стане важчим після вечері: перший людоїд, який важить до вечері 52кг і на вечерю з’їсть другого людоїда, чи другий людоїд, який до вечері важить 57кг, а на вечерю з’їсть першого? (будуть однаковими.)
7. На дереві сиділо 7 горобців. Одного з них спіймала кішка. Скільки горобців залишилось на дереві? (жодного, бо інші розлетілись.)
Завдання другої команди.
1.Скільки яєць можна з’їсти на порожній шлунок? (одне, адже після цього він уже не буде порожнім.)
2.Чому чорні вівці їдять менше трави, ніж білі? (тому що чорних овець менше, ніж білих.)
3.Сторони трикутника дорівнюють 13, 18 і 31см.Яка площа цього трикутника? (ніяка, так як це не трикутник, а пряма лінія.)
4.Двічі народжується, один раз помирає. Що це? (курча.)
5. Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає…Що це? (яма.)
6.Як може кинуте яйце пролетіти три метри і не розбитися? (треба кинути його сильніше і тоді воно розіб’ється не через три метри, а коли впаде.)
7.Сидять за столом японець, ковбой і джентльмен. Скільки під столом ніг? (5. Так як японець сидить на схрещених ногах, ковбой складає ноги на стіл, тільки джентльмен сидить склавши ногу на ногу + 4 ніжки столу.)
Конкурс 3. Математична вікторина.
Команди запрошуються для проведення вікторини. У різних кінцях залу стоять два столи зі стільчиками. Пари учасників з кожної команди розв’язують задачу, яку вони беруть зі столу журі, а потім розв’язання передають на перевірку. У вікторину включається друга пара і т.д. Тривалість вікторини 10 – 12 хвилин. Максимальний бал – 5.
Поки команди розв’язують задачі, ведучі проводять конкурс серед уболівальників на кращих знавців приказок та прислів’їв, у змісті яких зустрічаються числа. (Наприклад: Одна голова – добре, а дві – краще. Сім раз відмір, а один раз відріж…) Вболівальники можуть принести додаткові бали своїй команді, якщо вони знають більше прикладів ніж вболівальники суперників. За кожен додатковий приклад додається 1 бал.
Задачі для математичної вікторини.
1. Якими повинні бути сторони прямокутника, щоб числове значення площі і периметра співпадало? (4 і 4 або 3 і 6.)
2. Знайди всі числа, кратні 19, які є розв’язками нерівності 38 ‹ х ‹ 115. (57, 76, 95, 114.)
3. Із 48 червоних і білих гвоздик склали букети так, що на кожні 7 червоних гвоздик прийшлося 5 білих. Скільки було окремо червоних і білих гвоздик? (20 білих і 28 червоних.)
4. Визнач на якій висоті живе сніжний барс у горах, якщо 0,7 цієї висоти на 1500м більше 0,4 тієї самої висоти. (5000 метрів.)
5. Якою цифрою закінчується сума: 26 ∙ 27 ∙ 28 + 51 ∙ 52 ∙ 53? (2.)
Конкурс 4. Математична естафета.
На сцену виноситься дві переносні дошки з написаними на кожній десятьма прикладами. За сигналом ведучого починається естафета: до дошки підходить перший учень, розв’язує будь-яке завдання (усно чи письмово), записує відповідь. Перший учень повертається на місце і передає естафету (КРЕЙДУ) іншому учню і т.д. Гра припиняється, коли якась команда розв’яже всі приклади. Під час конкурсу звучить неголосна ритмічна музика, яка допомагає підтримувати швидкий темп гри. Норми оцінювання для журі: 1 бал за кожну правильну відповідь мінус 1 бал за неправильну відповідь.
Перемагає команда, яка здобуває більше балів.
Завдання для першої команди.
1. ( х + 3 ) : 5 = 2,5. ( х = 9,5 )
2. 45 ∙ 7 + 55 ∙ 7 ( 700 )
3. НСД ( 7; 8 ) ( 1 )
4. НСК (12; 3; 18) ( 36 )
5. НСД ( 6; 4 ) ( 2 )
6. 13 т – 1 кг. ( 12 т 999 кг )
7. 2 ∙ 0,15 ∙ 500. ( 150 )
8. 25 + 78 + 75 + 122. ( 300 )
9. 120 – ( 25 ∙ 4 ) + 7. ( 27 )
10. Знайдіть градусні міри кутів 1 і 2 ( дивись малюнок ):
( 45= 2 ﮮ , 90 = 1ﮮ
Завдання для другої команди.
1. 10 ∙ (х + 1, 3) = 15. ( х = 0,2 )
2. 73 ц – 1 кг. ( 72 ц 99 кг )
3. 13 ∙ 25 – 12 ∙ 25. ( 25 )
4. 360 – ( 100 : 5 ) + 17. ( 357 )
5. НСК (8; 24 ) ( 24 )
6. НСД ( 4; 6; 8 ) ( 2 )
7. НСК ( 15; 7 ) ( 105 )
8. 125 ∙ 0,14 ∙ 8. ( 140 )
9. 36 + 48 + 352 + 74. ( 500 )
10. Знайдіть градусні міри кутів 1 і 2 ( дивись малюнок ): ( по 180° )
Конкурс 5. Конкурс капітанів.
Проводиться у вигляді півфінальної гри «Найрозумніший», коли за одну хвилину пропонується дати найбільшу кількість відповідей. Кожному капітану дається свій листок із запитаннями і рівно через хвилину вони повинні здати запитання ведучому, а журі після цього перевіряють правильність відповідей. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.
Запитання для капітанів.
1. Назвіть найменше натуральне число. ( 1. )
2. Скільки кілограмів в одному центнері? ( 100. )
3. Які цифри ідуть після розряду, округлюючи до якого, цифру збільшують на один? ( 5, 6, 7, 8, 9 )
4. Які числа діляться на два? ( парні.)
5. Як називають числа, що використовуються при лічбі? ( натуральні)
6. Хто автор вашого підручника з математики? ( О.С.Істер.)
7. Як називається відрізок, що з’єднує дві точки кола і проходить через його центр? ( діаметр.)
8. Два в квадраті – 4, три в квадраті – 9, а чому дорівнює кут в квадраті? ( 90° )
9.Як називається дріб, у якого чисельник менший за його знаменник?
( правильний.)
10. Як називається трикутник у якого дві сторони рівні? ( рівнобедрений.)
11. Назвіть найбільше натуральне число. ( не існує.)
12. Які числа кратні 10? ( ті, які закінчуються нулем.)
13. Як називається кут величина якого 180° ? ( розгорнутим.)
14. Скільки буде 7 ∙ 8 ? ( 56.)
15. Як називається відрізок, що сполучає центр кола з будь-якою його точкою?
( радіус.)
16. За допомогою якого інструменту вимірюють кути? ( транспортира.)
17. Скільки градусів становить прямий кут? ( 90°)
18. Як називається результат дії додавання? ( сума.)
19. Як називають дріб, записаний за допомогою риски дробу? ( звичайний.)
20. Як називають промінь, що ділить кут пополам? ( бісектриса.)
21. Чи ділиться число 222 на три? ( так, бо 6 : 3.)
22. Скільки тонн у одному кілограмі? ( 0,001.)
23. Як скорочено записують найменше спільне кратне? ( НСК.)
Конкурс 6. Гра «Утвори число».
Для цього конкурсу кожен учасник прикріплює на груди цифру від 0 до 9. Ведучий називає багатоцифрове число і та команда, учні якої правильно і швидко створять це число, ставши в ряд, лицем до залу і до журі, отримують 1 бал. Максимальна кількість балів – 7. Конкурс виконується під тихе звучання сучасної музики, яка підтримує ритм змагання.
Завдання гри:
1. Утворіть числа: 15207; 894563; 57012; 93864.
2. Складіть чотирицифрове число, що ділиться на п’ять.
3. Складіть трицифрове число, яке ділиться на два.
4. Складіть найменше десятицифрове число, використавши всі ваші цифри.
( 1023456789. )
Поки журі підбиває підсумки гри, ведучі проводять ще один конкурс із вболівальниками: «Відгадай загадки»
4. Виключи зайве слово:
а) сума, множник, частка, різниця; ( множник. )
б) дев’ять, дванадцять, вісім, п’ятнадцять; ( вісім. )
в) сімнадцять, три, сорок, два; ( сорок.)
г) десять, п’ятдесят п’ять, сто один, двісті. ( сто один.)
Журі, підрахувавши остаточну кількість балів, оголошує команду – переможницю. Команда шикується на сцені і їй вручаються нагороди – символічні медалі золотистого кольору з надписом «Кращому математику».
Патріотизм - основа духовного становлення громадянина. серцевина людини, основа її активної позиції.
В.О. Сухомлинський
Патріотичне виховання молоді сьогодні є одним із найголовніших пріоритетів гуманітарної політики в Україні, важливою складовою національної безпеки. Патріотизм - це не лише емоції, - це категорія цілком економічна.
Розв"язування задач економічного та екологічного змісту активізує пізнавальний інтерес учнів, дає додаткову інформацію щодо поєднання навчання з практикою сучасного господарювання, підвищує обізнаність учнів із практичними аспектами застосування математики.
Приклади задач економічного та екологічного змісту.
МАТЕМАТИКА
5 - Й КЛАС
Тема. Натуральні числа
Задача 1. У класі 10 лампочок по 100 Вт кожна. Якщо вони горітимуть марно 1 годину, то буде втрачено 1 кВт/год електроенергії. У нашому районі понад 400 класів. Чому дорівнюють втрати електроенергії в межах району?
Задача 2. Якщо учень нашої школи збереже за чверть 1 зошит, країна збереже від вирубування 45 га лісу. Яка площа лісу буде збережена, якщо кожен учень за рік збереже 6 зошитів? Ушколі навчається 100 учнів.
Задача 3. Вторинна переробка 1 т паперу зберігає близько 30 000 л води і 6 т деревини. Підрахуйте, скільки збережеться води і деревини, якщо ви здасте 40 кг макулатури?
Задача 4. На побутові потреби в середньому за добу витрачається 250 л води. Обчисліть, скільки витрачатиметься води за місяць, рік?
Задача 5. Запаси нафти в Україні - 125 млн т. Розрахуйте, на скільки років вистачить цих ресурсів за умови, що їх щорічний видобуток становить 5 млн т?
Задача 6. Один гектар полезахисної смуги шириною 10 м захищає поле площею 25 - 30 га та на кожному гектарі сприяє збільшенню врожаю на 3 - 4 ц. На скільки центнерів збільшиться врожай на всій захищеній площі?
Тема. Десяткові дроби
Задача 1. Обчисліть, скільки енергії витрачено під час написвння контрольної роботи, враховуючи такі дані: під час писання на 1 кг ваги людина витрачає 6.3 кДж на 1 год.
Задача 2. За 1 хв двигун вантажного автомобіля ЗІЛ - 130 у холостому режимі спалює 25 г пального. Скільки він витратить пального, якщо працюватиме в холостому режимі 0,5 год; 1,5 год ?
Задача 3. Цівка води товщиною в сірник дає за добу втрати 480 л. Скільки води буде втрачено, якщо 100 людей погано закрутять крани? Скільком жителям вистачить цієї води на добу, якщо використання води для однієї людини становить мінімум 6 л ?
Задача 4. На виготовлення 800 зошитів потрібно 68,8 кг паперу. Скільки паперу потрібно на виготовлення 1200 зошитів?
Задача 5. 100 м куб повітря містить 21 м куб кисню. Визначте об'єм кисню у класній кімнаті довжиною 8 м, шириною 6 м, висотою 3,5 м.
Міс Подільність.
Математичний ранок для учнів 6-го і 7-го класу.
Ранок проводиться як змагання винахідливих і веселих математиків із двох команд 6-го та 7-го класів. Підготовка до ранку починається за тиждень до його проведення: класи випускають математичні газети, придумують назву команди та її девіз, по 4 – 5 гумористичних запитань команді-супернику, приказки та прислів’я з числами. Для проведення ранку потрібні 2 переносні дошки, по 1 парі одноцифрових чисел, магнітофон із записами сучасної розважальної музики, мікрофони і таблички з оцінками для журі.
Замість вступу (читають ведучі):
Інколи таке буває: у домашнім завданні
Над числом сидиш, гадаєш: чи поділиться, чи ні.
Та подільності ознаки розкривають нам секрет:
В деяких випадках можна все це знати наперед.
Тож коли в числі п’ятірка, а чи нуль в кінці стоїть,
То на п’ять число це точно можеш, друже, поділить.
Якщо ж буде інша цифра, то тоді і не гадай:
Це число на п’ять ніколи не поділиться і край.
На два хочеш поділити? Треба, щоб в кінці було
Два, чотири, шість чи вісім, а хоч нуль – й діли число.
Як на десять поділити припече тобі украй,
То ти довго не барися – у кінець знов заглядай.
Коли нуль там замаячить, то вважай, що повезло –
Без остачі те на десять враз поділиться число.
Ти ділить на 9 хочеш? Та в кінець ти не дивись,
Тут нічого не підкаже крайня цифра, як колись.
Тут підхід потрібен інший: суму цифр треба знайти,
Як поділиться на дев’ять, то й число поділиш ти.
Як на три ділить – теж треба цифри всі в числі додать:
Сума ділиться на трійку – частку можна відшукать.
Є ознаки й інші, друже, якщо їх ти хочеш знать,
Треба книжку додаткову неодмінно прочитать.
Ведучі оголошують тему математичного ранку, представляють команди учасників (по 8 учнів із кожного класу), журі, гостей, запрошених на вечір. Також ведучі оголошують назви конкурсів, їх умову і максимальну оцінку за кожен конкурс.
Конкурс 1. Привітання команд.
Команди називають або показують свою назву, свій девіз, а також розкривають власний зв'язок із математикою. Тривалість привітання до трьох хвилин. Максимальна кількість балів – 4.
Конкурс 2. Розминка.
Кожна команда готує суперникам по 4-5 веселих, з гумором запитань (не обов’язково пов’язаних із темою вечора, але пов’язаних із математикою) і представляє власні відповіді на них. Тривалість розминки до 10 хвилин. Максимальна кількість: по одному балу за правильну відповідь.
Завдання першої команди.
1.В коробці 25 кокосових горіхів. Мавпа витягла всі горіхи, крім 17. Скільки горіхів залишилося? ( залишилося 17 горіхів.)
2.Один хлопчик жив на восьмому поверсі. Кожного ранку він заходив до ліфта, нажимав кнопку першого поверху, спускався і йшов до школи. Коли він повертався додому, то заходив до кабінки ліфта, доїжджав до сьомого поверху, виходив і піднімався на восьмий поверх пішки. Чому? (Він був маленького зросту і не діставав до кнопки 8-го поверху.)
3. Яке слово із 11 букв всі пишуть неправильно? ( слово «неправильно».)
4.Чи може дощ йти два дні підряд? (ні, бо між ними є ніч.)
5.Коли лелека стоїть на одній нозі? (коли піднімає другу.)
6. Хто стане важчим після вечері: перший людоїд, який важить до вечері 52кг і на вечерю з’їсть другого людоїда, чи другий людоїд, який до вечері важить 57кг, а на вечерю з’їсть першого? (будуть однаковими.)
7. На дереві сиділо 7 горобців. Одного з них спіймала кішка. Скільки горобців залишилось на дереві? (жодного, бо інші розлетілись.)
Завдання другої команди.
1.Скільки яєць можна з’їсти на порожній шлунок? (одне, адже після цього він уже не буде порожнім.)
2.Чому чорні вівці їдять менше трави, ніж білі? (тому що чорних овець менше, ніж білих.)
3.Сторони трикутника дорівнюють 13, 18 і 31см.Яка площа цього трикутника? (ніяка, так як це не трикутник, а пряма лінія.)
4.Двічі народжується, один раз помирає. Що це? (курча.)
5. Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає…Що це? (яма.)
6.Як може кинуте яйце пролетіти три метри і не розбитися? (треба кинути його сильніше і тоді воно розіб’ється не через три метри, а коли впаде.)
7.Сидять за столом японець, ковбой і джентльмен. Скільки під столом ніг? (5. Так як японець сидить на схрещених ногах, ковбой складає ноги на стіл, тільки джентльмен сидить склавши ногу на ногу + 4 ніжки столу.)
Конкурс 3. Математична вікторина.
Команди запрошуються для проведення вікторини. У різних кінцях залу стоять два столи зі стільчиками. Пари учасників з кожної команди розв’язують задачу, яку вони беруть зі столу журі, а потім розв’язання передають на перевірку. У вікторину включається друга пара і т.д. Тривалість вікторини 10 – 12 хвилин. Максимальний бал – 5.
Поки команди розв’язують задачі, ведучі проводять конкурс серед уболівальників на кращих знавців приказок та прислів’їв, у змісті яких зустрічаються числа. (Наприклад: Одна голова – добре, а дві – краще. Сім раз відмір, а один раз відріж…) Вболівальники можуть принести додаткові бали своїй команді, якщо вони знають більше прикладів ніж вболівальники суперників. За кожен додатковий приклад додається 1 бал.
Задачі для математичної вікторини.
1. Якими повинні бути сторони прямокутника, щоб числове значення площі і периметра співпадало? (4 і 4 або 3 і 6.)
2. Знайди всі числа, кратні 19, які є розв’язками нерівності 38 ‹ х ‹ 115. (57, 76, 95, 114.)
3. Із 48 червоних і білих гвоздик склали букети так, що на кожні 7 червоних гвоздик прийшлося 5 білих. Скільки було окремо червоних і білих гвоздик? (20 білих і 28 червоних.)
4. Визнач на якій висоті живе сніжний барс у горах, якщо 0,7 цієї висоти на 1500м більше 0,4 тієї самої висоти. (5000 метрів.)
5. Якою цифрою закінчується сума: 26 ∙ 27 ∙ 28 + 51 ∙ 52 ∙ 53? (2.)
Конкурс 4. Математична естафета.
На сцену виноситься дві переносні дошки з написаними на кожній десятьма прикладами. За сигналом ведучого починається естафета: до дошки підходить перший учень, розв’язує будь-яке завдання (усно чи письмово), записує відповідь. Перший учень повертається на місце і передає естафету (КРЕЙДУ) іншому учню і т.д. Гра припиняється, коли якась команда розв’яже всі приклади. Під час конкурсу звучить неголосна ритмічна музика, яка допомагає підтримувати швидкий темп гри. Норми оцінювання для журі: 1 бал за кожну правильну відповідь мінус 1 бал за неправильну відповідь.
Перемагає команда, яка здобуває більше балів.
Завдання для першої команди.
1. ( х + 3 ) : 5 = 2,5.
2. 45 ∙ 7 + 55 ∙ 7
3. НСД ( 7; 8 )
4. НСК (12; 3; 18)
5. НСД ( 6; 4 )
6. 13 т – 1 кг.
7. 2 ∙ 0,15 ∙ 500.
8. 25 + 78 + 75 + 122. ( 300 )
9. 120 – ( 25 ∙ 4 ) + 7.
10. Знайдіть градусні міри кутів 1 і 2 ( дивись малюнок ):
Завдання для другої команди.
1. 10 ∙ (х + 1, 3) = 15.
2. 73 ц – 1 кг.
3. 13 ∙ 25 – 12 ∙ 25.
4. 360 – ( 100 : 5 ) + 17.
5. НСК (8; 24 )
6. НСД ( 4; 6; 8 ) ( 2 )
7. НСК ( 15; 7 )
8. 125 ∙ 0,14 ∙ 8.
9. 36 + 48 + 352 + 74.
10. Знайдіть градусні міри кутів 1 і 2 ( дивись малюнок ): ( по 180° )
Конкурс 5. Конкурс капітанів.
Проводиться у вигляді півфінальної гри «Найрозумніший», коли за одну хвилину пропонується дати найбільшу кількість відповідей. Кожному капітану дається свій листок із запитаннями і рівно через хвилину вони повинні здати запитання ведучому, а журі після цього перевіряють правильність відповідей. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.
Запитання для капітанів.
1. Назвіть найменше натуральне число.
2. Скільки кілограмів в одному центнері? (
3. Які цифри ідуть після розряду, округлюючи до якого, цифру збільшують на один? ( 5, 6, 7, 8, 9 )
4. Які числа діляться на два? ( парні.)
5. Як називають числа, що використовуються при лічбі? ( натуральні)
6. Хто автор вашого підручника з математики? ( О.С.Істер.)
7. Як називається відрізок, що з’єднує дві точки кола і проходить через його центр? ( діаметр.)
8. Два в квадраті – 4, три в квадраті – 9, а чому дорівнює кут в квадраті? ( 90° )
9.Як називається дріб, у якого чисельник менший за його знаменник?
10. Як називається трикутник у якого дві сторони рівні? ( рівнобедрений.)
11. Назвіть найбільше натуральне число. ( не існує.)
12. Які числа кратні 10? ( ті, які закінчуються нулем.)
13. Як називається кут величина якого 180° ? ( розгорнутим.)
14. Скільки буде 7 ∙ 8 ? ( 56.)
15. Як називається відрізок, що сполучає центр кола з будь-якою його точкою?
16. За допомогою якого інструменту вимірюють кути? ( транспортира.)
17. Скільки градусів становить прямий кут?
18. Як називається результат дії додавання? ( сума.)
19. Як називають дріб, записаний за допомогою риски дробу? ( звичайний.)
20. Як називають промінь, що ділить кут пополам? ( бісектриса.)
21. Чи ділиться число 222 на три? ( так, бо 6 : 3.)
22. Скільки тонн у одному кілограмі? ( 0,001.)
23. Як скорочено записують найменше спільне кратне? ( НСК.)
Конкурс 6. Гра «Утвори число».
Для цього конкурсу кожен учасник прикріплює на груди цифру від 0 до 9. Ведучий називає багатоцифрове число і та команда, учні якої правильно і швидко створять це число, ставши в ряд, лицем до залу і до журі, отримують 1 бал. Максимальна кількість балів – 7. Конкурс виконується під тихе звучання сучасної музики, яка підтримує ритм змагання.
Завдання гри:
1. Утворіть числа: 15207; 894563; 57012; 93864.
2. Складіть чотирицифрове число, що ділиться на п’ять.
3. Складіть трицифрове число, яке ділиться на два.
4. Складіть найменше десятицифрове число, використавши всі ваші цифри.
Поки журі підбиває підсумки гри, ведучі проводять ще один конкурс із вболівальниками: «Відгадай загадки»
1. Є лише одне таке
Число парне і просте
Це – запам’ятай слова –
Всім відоме число… ( два )
2. Ці числа є великі,
А є і малюки,
Проте з них кожен має
Лише два дільники.
Як відомо, числа ті
Називаються… ( прості. )
3. Ці числа не прості, а інші,
В них дільників не два, а більше.
Для них теж назву знайдено,
Ці числа звуться… ( складені )
Число парне і просте
Це – запам’ятай слова –
Всім відоме число… ( два )
2. Ці числа є великі,
А є і малюки,
Проте з них кожен має
Лише два дільники.
Як відомо, числа ті
Називаються… ( прості. )
3. Ці числа не прості, а інші,
В них дільників не два, а більше.
Для них теж назву знайдено,
Ці числа звуться… ( складені )
а) сума, множник, частка, різниця;
б) дев’ять, дванадцять, вісім, п’ятнадцять;
в) сімнадцять, три, сорок, два;
г) десять, п’ятдесят п’ять, сто один, двісті. ( сто один.)
Журі, підрахувавши остаточну кількість балів, оголошує команду – переможницю. Команда шикується на сцені і їй вручаються нагороди – символічні медалі золотистого кольору з надписом «Кращому математику».
Цікаво знати
Омар Хайям
Карл Гаусс
"Золотий перетин" і тіло людини
Цікаві відео
1. Як швидко піднести будь-яке двоцифрове число до квадрату
2. Швидке множення чисел
Комментариев нет:
Отправить комментарий